NOVÝ SERIÁL NA PRIMA ZOOM

SRDCAŘI NA VODĚ

Opustili jsme svůj offroadový kamion MANka a vyrazili na plavbu
s dvacetimetrovou říční jachtou z Prahy do Černého moře.
Premiéra na Prima ZOOM už 2.2.2025!

O SERIÁLU

Po osmidílných cyklech Srdcaři v Africe a Srdcaři na severu odvysílaných na TV kanálu Prima ZOOM, pro tentokrát opustili svůj offroadový kamion MANka a vyrazili vstříc novému dobrodružství s dvacetimetrovou říční jachtou. Plavba z Prahy do Černého moře trvala 138 dní – propluli 13 států, 9 hlavních měst, 351 plavebních komor a celkem urazili 6 519 km.

PROČ Z PRAHY?

V době vlády Karla IV. patřila Praha k největším městům Evropy. „Otec vlasti“ nechal
ve 14. století opravit Pražský hrad, založil univerzitu, vyprojektoval Nové město
pražské, postavil kamenný most přes Vltavu a – nařídil vybudovat loděnici.
Korunovaný vizionář přikládal lodní dopravě mimořádný význam, v tomhle ohledu
předběhl svou dobu o staletí. Věkem rozvoje říční plavby se ale stalo teprve 19.
století, kdy se zrodila paroplavba. Postupným splavněním řek a budováním kanálů
začala vznikat síť vodních dálnic, až se nakonec podařilo evropská rozvodí propojit.
Z Prahy tak lze doplout až do Černého moře.

Labsko-vltavská vodní cesta je bohužel jedinou spojnicí mezi Českou republikou a
světovými přístavy, a po nedávném zrušení projektu průplavu Dunaj – Odra – Labe
už ani jiná nebude. Pokud se někomu zdá, že plout do Černého moře přes Berlín,
Amsterdam, Brusel a Paříž byla oklika, tak má pravdu. Šlo by to rozhodně rychleji,
ale plavba by nebyla tak pestrá a zajímavá.

Kapitán a expediční loď

Srdcařskou partu, tedy producenta Honzu Tutokyho, kameramana Ondru Hoška,
dronaře Marka Jehličku, scénáristu a režiséra Miroslava Náplavu, doplnil pátý člen
–kapitán Stanislav Hampala. Znali se z moravského Baťova kanálu a dokonce na
menších lodích společně propluli kus Evropy.
Loď holandského typu Luxemotor, pokřtěná M. I. Twins, filmařům velkoryse zapůjčil majitel Miroslav Valenta. Ve svém podpalubí skrývá dokonalé zázemí jak pro posádku, tak pro hromadu filmové techniky. Má výtlak 53tun a šestiválcový motor Jonh Deer s nádrží na 4tisíce litrů nafty. Jednoduše jachtařský sen.

Vyplouváme!

„Jistým bodem počínaje není již návratu. Toho bodu je třeba dosáhnout,“
napsal spisovatel a pražský rodák Franz Kafka. Onoho bodu jsme dosáhli vyplutím
na státní svátek 28. října, kdy už nebylo cesty zpět. Černé moře byl náš cíl!
Datum nemělo žádnou „státně-svátkovou“ symboliku, dříve jsme pro náročnou
přípravu zkrátka vyplout nestihli. Ani slavní cestovatelé Miroslav Zikmund s Jiřím
Hanzelkou, když vyjížděli s Tatrami na své cesty v roce 1947 a 1959 vždy 22. dubna,
tento termín neplánovali. Vyšlo jim to tak.

TECHNICKÉ DIVY I KRÁSY EVROPY

V seriálu nám šlo především o to, co nejvíc ukázat úžasné propojení našeho
kontinentu vodními cestami, někdy doslova dálnicemi. Od velkých řek (pluli jsme
po Vltavě, Labi, Emži, Šeldě, Seině, Marně, Mosele, Rýnu, Mohanu i Dunaji), mořských i
vnitrozemských kanálů, až po kanály, do kterých jsme se s naší lodí sotva vešli.
Cílem je diváky provést světem lodní vnitrozemské dopravy, ukázat technické divy
v podobě lodních zdvihadel, plavebních komor, tunelů nebo vodních křižovatek.

Dvoukilometrový výtah pro lodě...

V březnu 1957 belgická vláda odsouhlasila plán modernizace svých hlavních vodních cest. Mezi vesnicí Ronquieres v provincii Henegavsko a kopcem u města Seneffe je téměř 70ti metrový výškový rozdíl. Překonat ho lodí znamenalo proplout 14 plavebními komorami na dvoukilometrovém úseku, což trvalo až dva dny – a jak se říká, čas jsou peníze. A tak inženýři dali hlavy dohromady a po šesti letech vyprojektovali doposud nevídané zdvihadlo. Dráha nakloněného výtahu Ronquieres je dlouhá 1432 metrů a překonává spád 68 metrů se sklonem téměř 5 %. Dvě ocelové kádě nebo vany, chcete-li, naplněné 5000 tunami vody, jezdí jako vagony po kolejích.

...i největší lodní výtah na světě

Druhým zázrakem je vertikální lanový lodní výtah Strépy – Thieu. Z dálky vypadá jako velký hřib, což ho pro nás Čechy – příslušníky národa houbařů a současně jachtaře – činí přitažlivým i v druhém plánu. Po dvaceti letech výstavby byl roku 2002 uveden do provozu jako největší lodní výtah na světě. Je 117 metrů vysoký, překonává najednou výškový rozdíl 73,15 metrů a umožňuje zvedat lodě až do výtlaku 1350 tun. Čtyři elektromotory pohánějí osm navijáků na jednu vanu prostřednictvím převodovek s redukcí rychlosti a celkový třiasedmdesáti metrový zdvih je dokončen za neuvěřitelných sedm minut! Po stavbě obřího výtahu v Číně, zdvihadlu Strépy – Thieu náleží už jen evropské prvenství. Ale pořád jde o jeden z největších technologických počinů moderního evropského vodního stavitelství.

Památky a historie

Srdcaři na vodě ale nejsou jenom o řekách a lodích. V jednotlivých epizodách jsme se nevyhýbali historii ani památkám a byli otevření všemu, co nám cestou vstoupilo před objektivy kamer. Dostalo se i na Popelku v literatuře – poezii – která má s podceňovanou a opomíjenou vnitrozemskou plavbou tolik společného. Snad i proto, že se načtení komentáře ujal herec, spisovatel, cimrmanolog a básník Miloň Čepelka.

Přistupte na palubu

Naše srdcařská parta vnímá tohle seriálové vyprávění o putování po evropských vodních cestách jako dveře, kterými můžete přistoupit na palubu. A kromě všech krás okolo s námi prožívat příběhy, kterými cesta nešetřila. Obzvláště závěrečná plavba po Dunaji posádku překvapila. S blížícím se mořem se řeka změnila v majestátný veletok, jehož průlom přes Železná vrata na hranicích Rumunska a Srbska nemá v Evropě obdoby. Závěrečné vplutí do mořských vln bylo euforickým zážitkem pro každého z nás.

PREMIÉRA 2. ÚNORA 2025 NA PRIMA ZOOM!

Dvoukilometrový výtah

V březnu 1957 belgická vláda odsouhlasila plán modernizace svých hlavních vodních cest. Mezi vesnicí Ronquieres v provincii Henegavsko a kopcem u města Seneffe je téměř 70ti metrový výškový rozdíl. Překonat ho lodí znamenalo proplout 14 plavebními komorami na dvoukilometrovém úseku, což trvalo až dva dny – a jak se říká, čas jsou peníze. A tak inženýři dali hlavy dohromady a po šesti letech vyprojektovali doposud nevídané zdvihadlo. Dráha nakloněného výtahu Ronquieres je dlouhá 1432 metrů a překonává spád 68 metrů se sklonem téměř 5 %. Dvě ocelové kádě nebo vany, chcete-li, naplněné 5000 tunami vody, jezdí jako vagony po kolejích.

Největší lodní výtah na světě

Druhým zázrakem je vertikální lanový lodní výtah Strépy – Thieu. Z dálky vypadá jako velký hřib, což ho pro nás Čechy – příslušníky národa houbařů a současně jachtaře – činí přitažlivým i v druhém plánu. Po dvaceti letech výstavby byl roku 2002 uveden do provozu jako největší lodní výtah na světě. Je 117 metrů vysoký, překonává najednou výškový rozdíl 73,15 metrů a umožňuje zvedat lodě až do výtlaku 1350 tun. Čtyři elektromotory pohánějí osm navijáků na jednu vanu prostřednictvím převodovek s redukcí rychlosti a celkový třiasedmdesáti metrový zdvih je dokončen za neuvěřitelných sedm minut! Po stavbě obřího výtahu v Číně, zdvihadlu Strépy – Thieu náleží už jen evropské prvenství. Ale pořád jde o jeden z největších technologických počinů moderního evropského vodního stavitelství..

Památky i historie

Srdcaři na vodě ale nejsou jenom o řekách a lodích. V jednotlivých epizodách jsme se nevyhýbali historii ani památkám a byli otevření všemu, co nám cestou vstoupilo před objektivy kamer. Dostalo se i na Popelku v literatuře – poezii – která má s podceňovanou a opomíjenou vnitrozemskou plavbou tolik společného. Snad i proto, že se načtení komentáře ujal herec, spisovatel, cimrmanolog a básník Miloň Čepelka.

Přistupte na palubu!

Naše srdcařská parta vnímá tohle seriálové vyprávění o putování po evropských vodních cestách jako dveře, kterými můžete přistoupit na palubu. A kromě všech krás okolo s námi prožívat příběhy, kterými cesta nešetřila. Obzvláště závěrečná plavba po Dunaji posádku překvapila. S blížícím se mořem se řeka změnila v majestátný veletok, jehož průlom přes Železná vrata na hranicích Rumunska a Srbska nemá v Evropě obdoby. Závěrečné vplutí do mořských vln bylo euforickým zážitkem pro každého z nás.

KONTAKTUJTE NÁS

Máte-li jakékoli dotazy nebo se s námi chcete o cokoli podělit, prosím kontaktujte nás.